onsdag 3 februari 2010

Upptäckter

Jag älskaratt vara föräldraresurs på kooperativet. Första dagen idag och jag är grymt imponerad av pedagogerna och barnen och av min gullunge, som är så stor och har en helt egen värld. Jag led av stor förväntansångest när jag tänkte på att jag och A bokstavligt talat ska umgås 24/7 dessa dagar, medan M är på jobbresa. Fy på mig. Eller hurra för mig, jag går in med låga förhoppningar och går ut med flaggan i topp och humöret i dur, en dag i harmoni med ungar i snömodd och slask, who knew?

Jag älskar känslan som börjar vakna i mig, lusten att LÄSA igen, åh, skönlitteratur och fakta och biografier och tidskrifter, ge mig! Sen examen 14/1 har jag läst två romaner, TVÅ, det är fan rekord sen jag fick barn/började hetsplugga/hetsjobba, sen gud vet när egentligen. I en klass för sig av Curtis Sittenfield och Snabba cash av Jens Lapidus var det. Jag minns nu att jag, alltså den personen jag egentligen är nånstans långt inuti, älskar att läsa. Spelar nästan ingen roll vad det är. Jag är totalt svältfödd. Nu hugger jag in på Frisk, fräsch och spontan av Mons Kallentoft. Jag känner mig som när jag var åtta och kom hem med en ny kasse böcker från biblioteket och gömde mig i källaren mellan tvättmaksinen och torktumlaren och STRÄCKLÄSTE i den kalla råa luften med unken lukt från potatiskällaren, jag läste tills hela högen var klar och sen sprang jag ut i sommarvärmen med knottriga ben och var alldeles yr. Okej, sträckläsning är det inte direkt tal om nu. Men det är nog det närmaste jag kommer.

Inga kommentarer: