måndag 24 augusti 2009

Borrelia

A fik sitt livs första fästing för två veckor sedan. Och nu har hon borrelia! Goddammit. Det trodde jag aldrig. När den där lilla röda fläcken i knävecket började växa och växa fnyste jag bara något om utslag och inget konstigt och ja ja. När maken ringde 1177 och fick bekräftat att alla omständigheter pekar på borrelia var jag mycket skeptisk. När vår snälla läkarkompis kom förbi i helgen och tittade på fläcken och sa ja, men ni kan avvakta till måndag, så trodde jag fortfarande att det skulle gå över.

Men nu är det så. Förmiddagen spenderades på mina favoritställen Vårdcentralen och Apoteket. A har borrelia, det ska behandlas och sen kommer det bli bra. Den lilla huvudpersonen själv är helt oberörd. Ingen feber, inget ont nånstans, bara en jättestor och växande ljusröd fläck.

Nu är det dags för hennes livs första penicillinkur. Tre tabletter om dan. Jag har laddat med sylt och chokladpudding att smuggla ner Kåvepeninsmulor i. Idag gick det åt en halv chokladpudding och två små fruktkvark bara för att få i henne den första tabletten. One down, 29 to go. Givetvis har hon kommit på mig redan. Jag tänker inte äta mer medicin nu mamma. Håhåjaja.

2 kommentarer:

Malinka sa...

Har ni fått tabletter? Varför i hela friden? Vi ger kortison i tablettform till en treåring; inte lätt. Men där finns inget val. För Kåvepeninet finns ett val – flytande, som man med fördel ger med medicinspruta. Orsakar protester det också, men det är enklare att *hurk* tvinga ned det.

Kirsten sa...

Vi valde att försöka med tabletter först, eftersom vi aldrig fått i A varken flytande Alvedon eller Tavegyl. Tavgeylen försökte vi ge med spruta men då kräktes hon upp det direkt. I kväll svalde hon en tablett i två delar utan större protester, så jag hoppas att det ska gå. Läkaren nämnde att Kåvepenin även finns som nåt slags flingor med kakaosmak att röra ut i lite vatten, men jag tvivlar på att det är lättare än den andra flytande varianten. Hur får ni i Gullpånken tabletterna?