fredag 6 februari 2009

Hemmafredag

Vaknar sent och ska ingenstans. M är redan på jobbet, det gillar inte A. Vi äter långsam frukost. A vill koka ägg och doppa macka, som Teletubbies. Sen bygger vi hus åt alla kompisarna, å ormen, å hästen, å mamma, å mej. Hittar några rullar presentsnöre. Det blir till spagetti på spisen, rullas sen på sked och gaffel i pippihuset. A klipper papper och slår in paket efter paket, sjunger vi gratulerar, pladdrar på om sitt kommande kalas. Vi lallar mest runt och plockar. Jag försöker läsa tidningen i smyg.

Förmiddagen går, hade lösa planer på att gå ut men vi kommer inte iväg, har fastnat i en pyjamasdag, måste man alltid hitta på nåt, nä, men lunchen är blä, allt är blä och jag famlar efter tålamod. Väljer mina strider. Små händer fulla av kycklinggryta och apelsin, tvååringen tänker inte tvätta dem, lirkar, leker, räknar till tre, inget händer. Jag höjer rösten för mycket, A springer ynklig till vasken, inte båka, inta båka. Känner mig hemsk. Slätar över med snällaste mammarösten. Dags att vila. Jag läser Stora Molly, lilla Molly. A fastnar för bilden där bara Mollys långa ben syns. Hon bläddrar tillbaka gång på gång och berättar: Ser ingen Molly mamma, bara benen, där högt upp e hemliga spöket och Molly, jag ser dem inte aldrig! Vi somnar tillsammans. Jag vaknar som vanligt så fort A somnat djupt. Smyger ut i vardagsrummet, kokar kaffe.

Jag lade upp ett mycket optimistiskt dagisschema för den här delkursen. Måndag till torsdag, 9-15.3o. Kanske inte så smart med tanke på hur det går med mitt paper... Men värt det!

Inga kommentarer: