måndag 9 februari 2009

Saker och ting jag hellre skulle göra just nu

Ingen idé att lista, för precis vadsomhelst skulle jag hellre göra just nu än skriva om makt och motmakt ur ett organisationsteoretiskt perspektiv.

Igår kväll Svt-playade jag en dokumentär om att vara slarvig. Den var ok, mest för att själva fenomenet slarviga personer vs. ordningssamma är ganska intressant. Jag har alltid tänkt på mig själv som en slarvig person (tack, mamma!) men sanningen är den att jag har utvecklat en närmast pervers fascination för ordning och reda när det gäller vissa områden. Till exempel så får jag ståpäls av arkivskåp med hängmappar. Att dra ut lådan med ett svisch, ögna över alla mappar i nogsamt sorterad bokstavsordning, arkivera ett Viktigt Papper, stänga lådan med en liten knäpp. Aaah. Å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att stryka kläder, hålla ordning i badrumsskåpet eller köpa Ikea-förvaring till dotterns leksaker. Eller öppna posten direkt när den kommer eller lägga tillbaka cd-skivorna i sina case eller gå ut med sopsorteringen innan den svämmar över. Men ge mig ett arkivskåp och jag organiserar skiten ur vilken skrivbordslåda som helst.

Inga kommentarer: