onsdag 25 februari 2009

Intellektuell koma

Ja. Det är det stadiet jag befinner mig i. Det yttrar sig bland annat i att jag har blivit sämre på att formulera mig, att jag har blivit osäker på om jag behärskar ens de mest grundläggande av kunskaper, att jag blivit mer benägen att ta den enkla vägen när det gäller allt som kräver teoretiskt, vetenskapligt tänkande.

Och nej, det beror inte på "gröt i hjärnan" eller annat biologistiskt dravel som man kan härleda till mitt privatliv. Min intellektuella koma beror med största sannolikhet på att jag går en utbildning där man ständigt blir behandlad som en dum och duktig flicka. Där vi får triviala självklarheter förklarade för oss som om de krävde avancerade tankekullerbyttor, alltid med de enklaste av ord och med huvudet på sned. Där jag sitter och ser mig omkring i salen och undrar hur många andra som sitter och undrar varför ingen skriker högt snart. Socialhögskolan, din jävel. Tack för att du har snott snart tre år av mitt liv.

Inga kommentarer: